Dlaczego warto zamienić cukier na słodziki?

Jesteśmy biurem architektonicznym z wieloletnim doświadczeniem. Chętnie sporządzimy projekt dla Ciebie!

Dlaczego warto zamienić cukier na słodziki?

Dietetycy od dawna apelują o ograniczenie cukru w diecie. Cukier biały, czyli sacharoza, jest bardzo szkodliwy zarówno dla zębów jak i dla organizmu i mózgu. Nadmierne spożywanie sacharozy powoduje próchnicę, wzmaga tycie, depresję, a także prowadzi do chorób serca, miażdżycy, problemów z wątrobą i wielu innych problemów zdrowotnych. Naukowcy opracowują się coraz to nowsze i zdrowsze zamienniki białego cukru, czyli słodziki.

Najzdrowsze zamienniki cukru — ksylitol i erytrytol

erytrytol oraz ksylitolSłodziki są dużo lepszą alternatywą dla sacharozy. Wiele z nich ma dużo mniej kalorii niż cukier, a przy tym zapewniają słodkość na podobnym poziomie. Słodziki polecane są szczególnie diabetykom, ze względu na niski lub niemal zerowy indeks glikemiczny. Na rynku obecnie istnieje wiele różnych słodzików, takich jak np. izomalt, mannitol, sorbitol, erytrytol oraz ksylitol. Słodziki te charakteryzują się tym, że nie podnoszą glukozy we krwi, dzięki czemu chętnie sięgają po nie cukrzycy. Erytrytol występuje naturalnie w pyłkach kwiatów, niektórych owocach, a także w grzybach i owocach morza. Dostępny do kupienia jest wytwarzany natomiast z drożdży i gliceryny odpadowej. Jest nieco mniej słodki od cukru białego, a w ustach pozostawia przyjemne uczucie chłodu. Erytrytol uważa się za najmniej kaloryczną substancję słodzącą ze wszystkich — na 1 gram słodziku przypada 0,2 – 0,4 kcal, dzięki czemu jest szczególnie polecany osobom odchudzającym się. Warto zwrócić uwagę na to, że erytrytol nie podlega metabolizmowi, co oznacza, że jest wydalany przez ludzki organizm wraz z moczem, w niezmienionej formie. Nie wpływa więc negatywnie na ludzkie zdrowie, a spożywanie go w nawet bardzo dużych ilościach nie powoduje żadnych skutków ubocznych. Równie zdrowym słodzikiem jest ksylitol, inaczej nazywany cukrem brzozowym. Podobnie jak erytrytol jest polecany diabetykom, ze względu na indeks glikemiczny, kilkunastokrotnie niższy od cukru białego. Choć ma nieco więcej kalorii niż erytrytol, wciąż w porównaniu do cukru wychodzi znakomicie — ma o ponad połowę mniej kalorii niż sacharoza. Ksylitol jest szczególnie ceniony ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Udowodniono naukowo, że słodzik ten wspomaga mineralizację, czyli ułatwia wchłanianie minerałów i witamin przez organizm. Między innymi wspomaga wchłanianie wapnia, dzięki czemu zapobiega osteoporozie i tym samym wzmacnia kości. Tym samym doskonale zabezpiecza szkliwo i wzmacnia zęby. Warto więc korzystać z cukru brzozowego w postaci gum do żucia, past do zębów i płynów do płukania jamy ustnej.

Zarówno erytrytol oraz ksylitol są bardzo zdrowymi zamiennikami białego cukru. Są szczególnie doceniane przez diabetyków oraz osoby mające problemy z nadwagą. Ponadto wiele badań wykazało, że słodziki te nie tylko nie wykazują negatywnego wpływu na zdrowie, ale działają bardzo prozdrowotnie na organizm ludzki, wspomagając odchudzanie, zapobiegając próchnicy zębów, a także wspomagając mineralizację organizmu.